داوید ویا و میثم ویا

خاطرات بچه های دهه هفتادی از اسطوره تاریخ فوتبال اسپانیا

 
اسپانیا1 ایتالیا1 توقف در ایستگاه اول
نویسنده : پویی - ساعت ۱:٠۳ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٢ خرداد ۱۳٩۱
 
 
عکس های بازی در ادامه مطلب
 
 
 
 
UEFA EUR - Spain v Italy, Fernando Torres and Daniele De Rossi
نبرد ویژه ی جام چهاردهم از گروه C. با اینکه لاروخا غایبین مهمی در یورو 2012 دارد اما آتزوری هم بدون الکس و توتی، در یورو به شدت با کمبود اُبهت دست و پنجه نرم می کند. بازی بزرگ که به نظر جایی برای تقابل دو سبک اُرجینال دنیای فوتبال یعنی فنّ کُشنده ی کاتاناچو علیه زیبایی های تیکی تاکا بود طوری پیش رفت که پیش بینی ها را به هم زد. دو تیم البته با اتکا به فلسفه خاص فوتبالیشان پای به میدان گذاشتند اما آن را به شیوه ای نوین اجرا نمودند تا مهمترین ویژگی این دیدار نبرد شطرنج گونه ی دو مربی باشد. تفکرات تاکتیکی حرف اول این جدال بزرگ را می زد.
 

ایتالیا مثل بازی مرحله یک چهارم یوروی گذشته بازی را بسته بود اما به گونه ای متفاوت. روش بازی ماتادورها مشخص است. پاس های پرشمار زمینی در تمام نقاط زمین. دل بوسکه برای آنکه از موفقیت روش تیمش اطمینان پیدا کند به تمام مهره های بازیساز خودش بازی داد و از مهاجم نوک در ترکیبش خبری نبود. اما شانس اول تصاحب جام زرین یورو 2012 یک اشکال دارد. آنها هرچند در تمام نقاط زمین بهترین بازیکنان دنیا را دارند مدافعین گوش با کیفیتی در این تورنمنت همراه ندارند. همین ضعف این نقاط دفاعی اسپانیا برای ایتالیا کافی بود. انتخاب  2-5-3 چزاره پراندلی به همین دلیل بسیار هوشمند بود. او با استفاده از هافبک های کناری، که کم کم داشتیم چنین پُستی را فراموش می کردیم، در نیمه اول نفس قهرمان جهان را گرفت. پاس های مخصوص پیرلو به همین نقاط برای بر هم زدن نظم تاکتیکی حریف از قبل طراحی شده بود و این باعث شد ایتالیای متفاوتی را در برابر اسپانیا ببینیم.
اشتباه نکنید... حملات خطرناک آتزوری، نشان از جسارت بیش از اندازه ی این تیم نبود. آنها به موقع از سیستم پایه تغییر حالت می دادند تا هر وقت لازم بود تیم را بیشتر تدافعی کنند. عقب نشینی مارکیزیو تا محوطه جریمه خودی و بازگشت ماجو و  جاکرینی برای کمک به حفظ دروازه، دفاع چند لایه ایجاد می کرد. اینگونه دروسی رها می شد و بازیکنان تکنیکی حریف را فقط داخل محوطه جریمه (بیرون از محوطه اصلاً دروسی را نمی دیدیم.) زیر فشار قرار می داد. بهترین بازیکن ایتالیا در این دیدار حساس همین ستاره ارزشمند رومی ها بود. پیرلو به مانند همیشه خوب بود و مارکیزیو خوش درخشید اما این دانیله دروسی بود که حتی در پست غیر تخصصی هم معرکه ظاهر شد.
موثرترین بازیکن: آندرس اینیستا در حضور تعداد زیادی از ستارگان دنیای فوتبال نمایش دلچسبی ارائه کرد. توپ هرگاه زیر پای او بود حرکتی متفاوت و موفق از جادوگر می دیدیم. آندرس در شلوغی جلوی دروازه ایتالیا هم با تکنیک ناب و حرکات ریز خود حاضر نبود توپ را از دست دهد. به همین خاطر بازیکنان ایتالیا تنها راه مقابله با او را استفاده از خشونت می دانستند. شاید اگر حرکات اینیستا نبود اسپانیا دست خالی زمین مسابقه را ترک می کرد.
برنده نیمه مربیان: نه تنها نیمه مربیان بلکه تمام بازی را می توان به نام پراندلی نوشت. متوقف کردن مدافع عنوان قهرمانی علی رغم وجود کوهی از مشکلات برای ایتالیای بحران زده، در بازی مهم آغازین، بی شک بخاطر اتخاذ تصمیمات درست این مربی کم نام و نشان ایتالیایی بود. پراندلی از بازیکن عجیب و غریبی مثل بالوتلی هم به خوبی بهره جست. او روی توپ های خام با مهارت ذاتی اش کنترل داشت و بیشتر برای آرام کردن بازی مورد استفاده قرار گرفت. ولی وقتی پراندلی، دی ناتاله را بجای سوپر ماریو وارد زمین کرد مدافعین خوش خیال اسپانیایی فکر کردند کارشان به اتمام رسیده اما در حقیقت برعکس این قضیه اتفاق افتاد. به واسطه این نمایش جذاب، از امروز پراندلی مرد مورد احترام دنیای فوتبال خواهد بود.
اتفاق ویژه: 2-5-3 جدید آتزوری جای بررسی بیشتری دارد. آنها از دو هافبک کناری، که از شاخصه های 2-5-3 است استفاده کردند اما به ندرت توپی را روی دروازه ارسال می کردند. گویی این حربه فقط برای جلوگیری از شرکت کردن مدافعین کناری اسپانیا طراحی شده بود. ایتالیا در حمله ترجیح داد به عمق دفاع ناهماهنگ رئالی-بارسایی بزند و از همان جا هم به گل رسید. این ضد تاکتیک ثابت کرد در فوتبال هیچ تیمی دست روی دست نمی گذارد و قدرت های زیادی که در دنیای فوتبال وجود دارند اجازه نمی دهند تیمی بدون زحمت قدرت مطلق باشد.
نکته ویژه: ایتالیا خیلی خیلی بهتر از حد تصور بود. هرچه باشد آنها روی پیراهنشان سه ستاره بیشتر از بهترین تیم حال حاضر فوتبال جهان دارند!
جهت دیدیدن عکسها با سایز بزرگتر بر روی آنان کلیک کنید
 
 
 

جهت دیدن عکسها در سایز بزرگتر بر روی آن ها کلیک کنید.

 





تا یه آپ دیگه بای